torsdag 9. oktober 2008

Norskfaget på Vg3

Leif kommenterer norskfaget store problem: Det er så mye pensum at vi bare skraper i en overflate.

Jeg er så heldig at jeg underviser kurset Norwegian a1 på IB-linja på Ås vgs. Slik ser norskfaget ut for to år:

Norwegian a1 – course outline. Final draft

Del 4
Schools free choice
"
HL4 verk
SL3 verk
Naiv. Super av Erlend Loe
Trass av Jonny Halberg
Grøftetildragelsesmysteriet av Thure Erik Lund
Trekkoppfuglen av Haruki Murakami

Tema: Romanen
90-tallet
Eksamen:
Individual oral presentation

Del 1
World Literature

HL 3 verk
SL 3 verk
Vredens druer av John Steinbeck
Den fremmede av Albert Camus
Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel Garzia Marquez
2 essay

Wl 1
Wl 2
Del 2


Detailed study

HL: 4 verk
SL: 2 verk
Pan av Knut Hamsun
Gengangere av Henrik Ibsen
Den misunnelige frisøren av Lars Saabye Christensen
Den store lyrikkboken, Havnevik (red)
Individual oral commenatry

Del 3
Groups of works

HL 4
SL3
Sult av Knut Hamsun
Genanse og verdighet av Dag Solstad
Fuglane av Tarjei Vesaas
Det femte barnet av Doris Lessing
Skriftlig eksamen

Paper 1
Paper 2

Her er det bare hele verk og norskfaget består kun av litteratur. Det er ingen sentral lærebok. Faglærer bestemmer innholdet ut fra gitte kriterier satt av IB sentralt.

Dette er noe helt annet enn norskfaget på VG3. Jeg er enig med Leif at man som faglærer må ta noen grep. Mitt grep på VG3 SSP er å lese flere hele verk og kutte noe i alle utdrag og "namedropping."

I høst skal vi blant annet lese Et dukkehjem og Sult.

Det sentrale læringsmålet på VG3 i forhold til litteratur er:

drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

Det er nettopp tekstene som skal være i sentrum. Hvis man da plukker noen gode enkeltverk som inviterer til drøfting og problematisering, ser jeg ikke problemet med å ha noen gode enkeltverk istedetfor en haug med utdrag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar