tirsdag 29. juni 2010

sommer - spredte refleksjoner

Skoleåret er avsluttet, og ferien er i gang.

Jeg forlot skolen med en god følelse av flere grunner:

Elevene greide seg som forventet både til skriftlig og muntlig eksamen. Klassen hadde et overraskende godt resultat i sidemål (dvs nynorsk for samtlige). Til muntlig hadde jeg min første runde med historieeksamen, i tillegg var det første runde med ny eksamensordning. I Akerhus er foredragsmodellen valgt ( mot våre stemmer), og den kan man jo mene en hel del om. Leif gjør det på utmerket måte. Jeg valgte emner som f.eks middelalder, mellomkrigstid som eleven fikk utdelt ved å trekke, deretter laget eleven en problemstilling innenfor emnet som ble besvart som et 15 minutters foredrag. De siste 15 minuttene ble brukt til grilling innenfor emnet. Det fungerte greit, men jeg må innrømme at jeg likte den forrige modellen best. (30 min forberedelse)

Oppgavene til norskeksamen (hovedmål) synes jeg var brukbare i år. Elevene mine hadde sperdt seg ut i oppgavesettet, noe som er et godt tegn. Som sensor ble jeg fryktelig lei av å lese kortsvarsoppgaven, og jeg synes ikke den bidro til å skille noe spesielt mellom besvarelsene. Ironi og humor er vanskelig for 19-åringer (tro det eller ei). Det viste oppgaven om Ingebrit Steen Jensen teksten (ufattelig mange trodde det vare en kvinnelig artikkelforfatter!)

Jeg har byttet skole og bosted. Fra å jobbe ved en Akershus største videregående skoler, skal jeg nå undervise på ungdomstrinnet ved en fådelt grendeskole i Gudbrandsdalen. Kontrasten blir stor, og jeg er spent på hvordan min nye hverdag blir. Få elever i klassen kan være positivt i forhold til vurdering og oppfølging, men det kan også bli "klamt." I utgangspunktet er jeg positiv og klar for nye utfordringer.

Akkurat nå koser jeg meg med å lese "Sakprosa i skolen" - en bok utgitt av LNU. I den presenteres bl.a en sakprosakanon som en følge av at LK06 sidestiller skjønnlitteratur og sakprosa. Jeg skal skrive en bokmelding senere i sommer.

Sommeraktiviteter inkluderer:
-fjellturer
-familiebesøk
-repetere tysk
-lese
-pusse opp huset vi skal bo i
-tulle og tøyse

God sommer til alle som måtte ramle innom bloggen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar