tirsdag 11. mai 2010

En kork i systemet?

Brennpunkt åpnet en verkebyll i sitt program om den videregående skolen i Norge. Det er godt at forholdene i norsk skole blir synliggjort for "alle".

Verkebyllen består i at alle har rett til plass på videregående skole uten å være kvalifisert på noen som helst måte. Systemet har egentlig ikke tatt innover seg at vi har en sammenhengende "ungdomsoppbevaring" fra 8.trinn til VG3 uten en flaskehals eller kork. Hva betyr det egentlig? Trenger man egentlig faglig-pedagogisk ansatte? Kanksje dataspill, ernæringskonsulenter, fysioteraputer og nav-veiledere er mer passende? (Var jeg frekk nå?)

Jeg kjenner mange lærere som er engasjerte og flinke fagformidlere, men som er dypt frustrerte over å befinne seg i et system som "skal ha alle gjennom." Frafall blir endog en økonomisk straff for skolen.

Frafallskonsulenter og oppfølgingssystemer er bare symptomer på at noe fundamentalt er galt helt fra bunnen av i norsk skole, og at tilfeldighetene rår.

Jeg håper programmet bringer debatten videre, og ikke fører til flere skjema som skal fylles ut og sendes oppover i systemet. Elevene har snart for mange rettigheter (det er ulovlig å si - hvis dere ikke hører mer fra meg, vet dere hvorfor).

Hvorfor er det så vanskelig å lage en god skole? Og, må alle gå så mye skole før de kan jobbe med et eller annet? Er man et mindreverdig individ uten mye skolegang?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar