onsdag 19. januar 2011

learning by doing - Lesja kommune har skjønt det!

Lesja kommune har skjønt hvordan man skal organisere brannøvelser for ansatte!

Ganske enkelt egenlig: La alle ansatte slokke 3 brennede fat med et pulverapparat av den typen som henger på skola. Det var spennende, artig og lærerikt. Det fikk meg til å tenke på hvor gøy det er med alt man må gjøre rent fysisk. Jeg har aldri vært ansatt i en kommune der brannvesenet kommer med en tilhenger full av pulverapparat og forlanger at alle ansatt skal prøve. I tillegg fikk vi slukke de brennede fatene med et brannteppe. Nyttig erfaring det også, og du verden så effektivt!
Mens jeg stod der og venta på tur, kom jeg på hvor mye rart man drillet inn i førstegangstjenesten på akkurat denne måten. Kort instruksjon, klare retningslinjer, veildening mens man gjennomfører individuelt. Det rare er at mye av dette sitter som spikret 15-20 år etterpå. Det har jeg selv erfart ved f.eks Hv-øvelser.

Dessuten synes jeg at dette var vel anvendt møtetid. Møter er det mange av i skolenorge, og det er kun et fåtall av disse jeg husker noe som helst av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar