onsdag 17. mars 2010

Norsk på yrkesfag revisited atter ein gong..øh

Tjaba!

Nå har jeg omtrent 11 uker å fylle med lure ting for mine søte små på VG1TP. Jeg overtar ansvaret for gjengen på tirsdag. Til nå har jeg bare vært inne som litt ekstrahjelp. Hva skal man finne på?

Hva har vi gjort?
 Vi har jobbet med formelle tekster, rettskriving, hatt framføring, lest noe skjønnlitteratur o.a, skrevet logg/rapport knyttet til produksjonsfaget. Gutta er greie og får gjort noe fornuftig hver gang.

Hva skal vi gjøre?

Det er aldri dumt å snakke med sprenglærde lærere på yrkesfag. Det har jeg hatt stor nytte av. I dag fikk jeg en ide servert på sølvfat:

Gutta bruker et tegneprogram som heter Screenshot (eller noe lignende). Oppgaven de skal få på tirsdag består i å lage en enkel bruksanvisning for tegneprogrammet. Mottakeren er kommende VG1-elever som skal lære å bruke programmet.

To økter: Lage bruksanvisningen ved hjelp av PC
To økter: Presentere bruksanvisningen for klassen og meg. Diskutere ulike løsninger.
En økt: "Selge" de beste bruksanvisningene til avdelingslederen, og se om han liker ideen nok til å trykke den til kommende elever. Kanskje vanker det en premie? Hvem vet?

Hvis noen lesere av bloggen har lure tips til norskundervisning på VG1-YF, så kom gjerne med innspill og idder. Alt mottas med takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar