tirsdag 16. mars 2010

Å tenke formativt til siste slutt..

Jeg har arrestert meg selv i å tenke summativt alt for ofte og for tidlig. I dag har jeg forsøkt å være formativ i tankegangen på en skrivedag i sidemål.

Mine kjære vg3-elever har svettet over nynorskstiler i 5x45 i dag. Jeg fikk tuska til meg en time av en annen lærer, samt at vi benyttet midttimen. Dette er ikke en av skolens offisielle heldagsprøver, men en mulighet for elevene til å produsere en, for de fleste, sidemålstekst på skolen. Det tror jeg de fleste i min klasse kan like.

Oppgavene var nokså tradisjonelle analyseoppgaver, men det trenger vi å øve på. Jeg var såpass formativ at jeg brukte tekster fra Spenn uten å klippe bort "tett på tekst" og "refleksjonsoppgavene". Det gav elevene en rettesnor for hva de kunne se etter. I tillegg fikk jeg med dette elevene til å fokusere på formverket, håper jeg. Vi brukte ordboka fra uio i dag. Den bruker jeg selv til all retting. Det er en synd og skam at ikke et slikt verktøy kan være tilgjengelig på eksamen. Nettilgangen medførte nok noe multitaskimg i dag, men slik er vi vel alle blitt?

Alle har hatt tilgang på alt: Internett, lærebøker, lærer, hverandre. Elevene har jobba bra, og jeg har fått unna en bunke retting mens en ny ble produsert. En god dag med andre ord.

Ellers er jeg øvingslærer igjen. Denne gangen med to studenter som er ute i såkalt 4-ukers praksis. Det er givende og morsomt, og noe jeg vil anbefale alle lærere å prøve en eller annen gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar