Da er alle mine fag og klasser igangsatt. De bærbare datamaskinene er ikke på plass, men mine opplegg fram til høstferien er analoge. Klok av skade får man vel si.
Temaet i norsk vg3 fram til høstferien er språkhistorie, fagartikkel, kildekurs og blogg.
På IB er vi inne i en periode med lyrikk. Elevene hadde lest det de skulle i ferien og møtte på skolen med notater. Meget bra!
I løpet av høsten skal vi skrive noe skjønnlitterært (2.1 lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster og bruke disse som utgangspunkt for egen tekstproduksjon ). I den forbindelse har jeg tenkt ut et lite prosjekt der mottakerbevisstheten utvikles:
Jeg har skaffet klassen mottakere i en barnehage (3-5 år) og i en ungdomsskoleklasse (10.trinn). I tillegg har en elev lovet å sjekke forholdene i barneskolen (2.klasse).
Dette gjør at vi har 3 mottakergrupper på helt forskjellige nivå, og det vil selvsagt føre til å skrivningen må planlegges ut i fra det. Jeg ser for meg at vi bruker en fagdag i norsk i oktober til skrivning, og at selve presentasjonene blir etter jul.
I barnehagen og i barneskolen tror jeg at elevene bør møte opp personlig for å lese opp tekst, mens ungdomsskoleelvene kan få tekstene tilsendt elektronisk og vurdere dem på papir/skjerm.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar