onsdag 3. september 2008

Turtallet går opp!

Da er alle mine fag og klasser igangsatt. De bærbare datamaskinene er ikke på plass, men mine opplegg fram til høstferien er analoge. Klok av skade får man vel si.

Temaet i norsk vg3 fram til høstferien er språkhistorie, fagartikkel, kildekurs og blogg.

På IB er vi inne i en periode med lyrikk. Elevene hadde lest det de skulle i ferien og møtte på skolen med notater. Meget bra!

I løpet av høsten skal vi skrive noe skjønnlitterært (2.1 lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster og bruke disse som utgangspunkt for egen tekstproduksjon ). I den forbindelse har jeg tenkt ut et lite prosjekt der mottakerbevisstheten utvikles:

Jeg har skaffet klassen mottakere i en barnehage (3-5 år) og i en ungdomsskoleklasse (10.trinn). I tillegg har en elev lovet å sjekke forholdene i barneskolen (2.klasse).

Dette gjør at vi har 3 mottakergrupper på helt forskjellige nivå, og det vil selvsagt føre til å skrivningen må planlegges ut i fra det. Jeg ser for meg at vi bruker en fagdag i norsk i oktober til skrivning, og at selve presentasjonene blir etter jul.

I barnehagen og i barneskolen tror jeg at elevene bør møte opp personlig for å lese opp tekst, mens ungdomsskoleelvene kan få tekstene tilsendt elektronisk og vurdere dem på papir/skjerm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar