onsdag 11. januar 2012

Å tenke selv?

Jeg tar meg selv i å ha en uggen følelse på vegne av vårt skolesystem: Lærer vi elevene våre å være kritiske, skeptiske og tenke selv? Eller bedriver vi opplæring i papegøyekunst: Gjengi fakta fra lærebøker på stadig mer fiffige måter, eller drøvtygge fakta? Hvordan vet vi det vi vet?

Akkurat nå fusker jeg i RLE-faget. Ett av kapitlene i læreboka for tiende klasse handler om new age og alternativbevegelsen, noen "religiøse" tendenser i vår tid. Etter å ha lest meg gjennom den rimelig saklige framstillingen, ble jeg sittende å undre over det hele. Hvordan skal man forholde seg til alt dette?

Hver fjerde voksne nordmann har i følge læreboka vært i kontakt med alternativbevegelsen. Hvor ble det av opplysningstida? Hvor ble det av vitenskapen? I den forbindelse dukket det opp en video på nettet der Jørgen Skavlan sier noe om oss naive nordmenn. Jeg valgte å spille videoen for elevene, og la den stå som en liten advarsel til kapitlet. Tenk selv!

Hvis du ikke har sett den, gjør det nå.

Ps: Folk må tro på hva de vil for min del!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar