onsdag 11. juni 2008

Digitale forberedelser til VG3

Hvis jeg forlanger at VG3-elevene mine på Ås videregående skole skal skrive blogg, må jeg teste ut fenomenet selv.

Jeg leser ulike blogger daglig, men jeg har aldri blogget selv. I det siste har jeg imidlertid blitt kraftig inspirert av http://leifh.blogspot.com/ og http://lektoraksnes.blogspot.com/ .
I tillegg skal elevene på SSP få hver sin bærbare datamaskin, og jeg må være litt offensiv i forhold til det.

Hvorfor skal elevene mine skrive blogg?

- Hvis du skal bli god til å skrive, må du skrive mye. Vi skal skrive mye i VG3.

- Forbedre digitale ferdigheter.

- Reflektere og uttrykke egne meninger som blir sett og kommentert av andre.

- Det er morsomt.

Hva skal vi skrive om?

- Dette blir en blogg knyttet til norskfaget, men norskfaget er bredt og innbyr skrivning om mange slags emner.

- Noe skal være helt fritt.

- Noen emner styres av meg som faglærer og knyttes til læreplanmål.

Hvordan skal dette vurderes?

Dette har jeg ikke tatt stilling til, og jeg er mottakelig for gode innspill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar