tirsdag 17. juni 2008

Leseglede


Akkurat nå leser jeg Ragdes "Ligge i grønne enger." Jeg har akkurat begynt. Jeg har lest de to andre romanene i triologien og sett tv-serien. Litteraturdebatten lar jeg ligge her, men vil nøye meg med å si at jeg synes Ragde er meget god til å skildre personer og miljø slik at jeg blir fanget og interessert. Dette er sengelektyre og kveldsunderholdning.
Samtidig leser jeg videre i Thure Erik Lunds syke univers. Et par elever på Ib-linja skal skrive Extended essay om henholdsvis Compromateria og Elvestengfolket. Det gjør det nødvendig for meg som veileder å lese romanene. Jeg liker Lunds univers, men jeg klarer ikke å lese så mye av gangen. Det er tungt. Rett og slett.
Min sønn (barnehageunge) og jeg leser en del sammen på kveldstid som en del av leggerutinen. Det går i Postmann Pat, Elias, Albert Åberg, Thomas etc. Vi fikk boken om Bø og Bæ i gave av en slektning til jul og falt pladask. Det er Samlaget som gir ut bøkene om de to sauene Bø og Bæ. De er oversatt fra svensk til nynorsk av Ragnar Hovland. Jeg koser meg stort hver gang sønnen min vil lese Bø og Bæ, for det er en av mine favoritter dette semesteret.
Fra Bø og Bæ blir våte:
"Bø og Bæ har gløymt krokketspelet ute.
- Vi må hente krokketspelet, seier Bæ
- Må vi? seier Bø."
Genialt, spør du meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar