onsdag 11. juni 2008

Skruer og muttere




"Stillhetens historie og andre essays" av Peter Englund er en essaysamling av de sjeldne.


Fra vaskeseddelen: "Peter Englund hengir seg helt til den lille historien. (...) Tekstene handler om gjenstander, vaner og hendelser som er blitt selvfølgeligheter i vår hverdag, slikt som vi ikke reflekterer over, men som like fullt har en bakgrunn i det forgagne." Englund, Universitetsforlaget, 2004.


Jeg har brukt et par av hans essay på SSP, VG2 for å gi gode eksempler på hvordan et essay kan se ut når en forfatter og skribent svinger pennen, men også for å kose oss sammen med innholdet i tekstene.


Essayet "skrujernets historie" åpner slik: "Det mest spektakulære nederlaget i den britiske kolonialismens historie skyldtes an akutt mangel på skrujern" (Englund, 2004:91). Hvilken innledning kunne ikke det være til en historietime?


Du kan lese om:


- Om stillhetens historie

-Om massasjestavens historie

-Om brillenes historie

-Om bindersens historie

-Om utstillingsvinduets historie


Det er ikke helt umulig at noen elever ramlet av lasset underveis i essaylesingen, men lektor Kobelur hadde det helt utmerket.


Anbefales på det varmeste.


Metakommentar til innlegget: Min iboende norsklærer forteller meg at tittelen på innlegget og innholdet kanskje har en noe løs tilknytning. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg mente å skrive om uttrykket "nuts & bolts", men kom i skade for å kaste et blikk i bokhyllen..Nuvel. Det var helt og holdent til min vederkvegelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar